Ám a
bizonyítékok az asszony ellen szólnak. Hercule Poirot, a legendás nyomozó
vállalja, hogy tizenhat év távlatából megfejti az ügyet, s a nyomozás során
felkeresi mind az öt lehetséges tettest:
a
tőzsdést (aki piacra járt),
az
amatőr botanikust (aki otthon ült),
a
nagyvilági nőt (aki sok húst evett),
a
nevelőnőt (aki hoppon maradt)
és a fiatal archeológusnőt (aki meg visított: ui, ui, ui)
Van valami
a régi könyvekben: valami megmagyarázhatatlanul vonzó, különleges vibrálás, ami
a megsárgult lapokból árad, valami apró, kimondatlan csoda, egy régi világ
elveszett titkai. Amikor rátaláltam erre a csodálatos, régi kiadásra, nem
volt kérdés, hogy belekezdek.
(Amúgy is
van egy olyan különleges hangulata annak, ha régen írt műveket régi kiadásban
olvas az ember. Így jártam a Drakula 1925-ös kiadásával is, amit még a
nagymamám könyvei között találtam. Ugyanitt jó tanács: nézzetek körbe a nagyszülők
polcain, rengeteg ékkő lapulhat ott)
Agatha
Christie megint megviccelt. Az utolsó oldalakig biztosan tudtam – vagy
legalábbis azt hittem, hogy tudom – ki lehet a tettes és miért, aztán akkorát
csavart a szálakon, hogy csak pislogtam.
Az
alapszituáció egyszerű, előkerül egy rég elfeledett gyilkosság: egy nő tizenhat éve végzett a férjével, az akkoriban viszonylag híresnek számító festővel. Poirot
nyomozó feladata, hogy lesöpörje a port az ügyről, hogy kiderítse, mi is
lehetett az igazság. Merthogy a gyilkos, akit el is ítéltek, a halálos ágyán
ártatlannak vallotta magát – a lánya pedig hisz neki és hajlandó elmenni a
végsőkig, hogy be is bizonyítsa az anyja igazát.
A nyomozás
során utazást teszünk a múltban, felkeressük azt az öt embert (a címet adó öt
kismalacot),
akik jelen voltak a gyilkosság pillanatában:
Egy
testvérpárt, akik közül az egyik tőzsdés, a másik pedig visszavonult, vidéki
életet élő földesúr. Egy igazán erős nőt, aki annak idején alig húsz évesen
belehabarodott az áldozatba, és még most sincs túl az eseményeken. A gyilkossággal vádolt édesanya húgát, aki mára híres archeológussá vált, és az ő
nevelőnőjét, egy szigorú, erkölcsös asszonyt.
Agatha
Christie különlegessége, hogy alig használ leírásokat, a történet jó részét
párbeszédekből ismerjük meg. Emiatt egész végig fenn tudja tartani azt a
sajátos feszültséget, gyorsan pörögnek az események, úgy érezzük, mindent
tudunk – de a valóságban igencsak keveset.
Megjelenik
egyfajta könyv a könyvben szerkezet is, mert miután egyesével felkereste a
gyanúsítottakat, Poirot nyomozó felkéri őket, hogy írásban is szedjék össze az
emlékeiket arról a bizonyos napról, majd egymás után rendezve mi is
elolvashatjuk ezeket – és így betekintést nyerhetünk az egyes gyanúsítottak személyes
gondolataiba, pszichéjébe is.
A végéről
nem írnék semmit, a nyomozgatást meghagyom mindenkinek, aki elolvassa, de azt
garantálhatom, hogy még a legutolsó pillanatokban is érhetnek meglepetések.
Agatha Christie pedig egy zseni, erről azóta is változatlan a véleményem😊
Kedvenc karakter: A nevelőnő
Kedvenc jelenet: A
leleplezés
Kedvenc idézet:
„…ezzel mit sem változtatunk az emberi természeten. A gyilkosság: dráma. S
az emberi természetben igen erős a vágy a dráma után.”
Mélypont: -
Borító: Az
én régi kiadásom nem valami szép, de az új Helikon borítók gyönyörűek
Első mondat: „Hercule Poirot kíváncsian vette szemügyre a
szobájába bebocsátott fiatal hölgyet.”
Értékelés:
Carpe noctem!
Lex
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése