Úgy kezdtem bele a könyvbe, hogy semmit sem tudtam róla. Nem
láttam a filmet, nem hallottam véleményeket, (sőt, amióta felkerült az
olvasólistámra, egyenesen kerültem is őket) mert kíváncsi voltam, mi tehette a
Harcosok klubját ennyire ikonikussá.
Hát, valahol értem is, meg nem is. Ez a könyv sok minden
volt: jó, rossz, elgondolkodtató, közben rémisztő, lebilincselő, mégis zavaros,
mint valami groteszk lázálom, de mindenek felett meghökkentő.
A Harcosok klubja egy szürke életben szenvedő, irodista, IKEA bútorokat gyűjtögető, a reklámok uralta fogyasztói társadalomban rekedt férfi segélykiáltása – és közben valami jóval nagyobb is.
A történetet névtelen narrátor meséli, aki olyan mélyen jár
az angolul csak ratrace-nek nevezett, örök rabszolgakörforgásban, hogy halálos
betegeknek fenntartott terápiás csoportokat látogat, hogy valami örömöt
érezhessen egyáltalán az életében.
Miután egy baleset következtében megsemmisül mindene, amit felhalmozott,
megismerkedik Tylerrel, a különös életet élő mozigépésszel, aki választ kínál a
problémáira. Ők ketten megalapítják a Harcosok klubját és ezzel alapjaiban állítják
feje tetejére a világot.
A klub lehetőséget ad a mindennapi élet foglyainak, hogy
felszínre hozzák elfojtott vágyaik sötét, kegyetlen természetét. Rendőrök,
bírók, értelmiségiek és csupa olyan alak jár el harcolni, akikről soha nem is
gondolnánk. Megfáradt emberek, akik arra vágynak, hogy leereszthessék a gőzt és
kitörjenek a szürke hétköznapokból. A küzdelem színtiszta mocskáért és
mámoráért.
Azt hiszem, nem túlzás, ha azt állítom, hogy mindenkiben van
egy kis Tyler. Vagány, szókimondó, nem fél a végletekig menni. Férfiszemmel
valószínűleg olyan típus, akire felnéznek a többiek, női szemmel pedig talán
egyenesen vonzó is lehet ez a fajta keménység és bevállalósság.
Ki ne akarna kitörni az örök körforgásból? Ki ne vágyna
arra, hogy megtörje az évszázados hagyományokat és kiszabaduljon a szokások
börtönéből? Tetteivel és monológjaival egyszerre nyitja fel a narrátor és az
olvasó szemét is, megmutatja, milyen örvényben sodródunk, nap mint nap: a
reklámhajhász, álmokat kergető életmódot, azt, ahogyan szükségtelen holmikért
robotolunk a végtelenségig. (Azt hiszem, ez a téma ma is meglehetősen aktuális)
Mindeközben a düh és az elfojtott agresszió egyre csak gyűlik az emberekben,
mégsem teszünk semmit – túlságosan félünk ahhoz.
Hát, Tyler nem fél.
A klub híre futótűzként terjed, aztán lassan átlépi a
kezdeti célját és az egész egy magasabb szintre kerül: létrejön a Nemezis-terv.
Más szóval az út a teljes anarchia felé.
A tervet Tyler vezeti, aki időközben már-már messiási
babérokra tör. Hogy miért is teheti meg? Mert nem fél hangot adni a
véleményének, nem fél kimondani mindazt, amit más nem merne. Fenyeget, ha kell,
de valóra is váltja az ígéreteit. Tudja, mit akar és tesz is érte – legyenek
akármilyen mocskosak is ezek a tettek. És az ilyen emberek vonzzák a többieket.
Tyler azonban lassanként éppen azzá válik, amit annyira
elítélt: elvakult vezető lesz belőle a terrorszervezete élén. Egyre többet
akar, egyre véresebb, gyomorforgatóbb parancsokat ad, és ezt végül a narrátor
is kezdi megelégelni.
De vajon mi történik, amikor egy eszme túlnő a kitalálóján?
Vajon vissza lehet-e fordítani mindezt, vagy az elszabadult harag végül mindent
maga alá temet? És végezetül… Vajon ki is Tyler valójában?
Ezekre a kérdésekre mind-mind választ ad ez a rövidke történet. Ami miatt viszont nem mehetünk el szótlanul, az a stílus. Rohannak az események, sodornak magukkal, viszont csak olyannak ajánlom, aki bírja az erőszakot. Mert itt bizony nincs köntörfalazás, nincs szépítés, csak a gusztustalan, naturális leírások és tettek. Ami bár szükséges ahhoz, hogy megteremtsen egyfajta, sötét, különleges hangulatot és feszültséget, azért egy érzékenyebb lelket valószínűleg jobban megrázna, mint egy áramütés.
Hogy ezek után megnézem-e a filmet? Talán. De az biztos,
hogy nem most. Ki kell hevernem mindazt, amit a könyv okozott.
Kedvenc
jelenet: A vége – mert egyszerre felkavaró és akár akarom, akár nem,
még most, napokkal később is elgondolkozom rajta
Kedvenc idézet:
„Csak halálunkkal
szerezhetünk nevet magunknak, onnantól kezdve nem vagyunk többé az
apokalipszis-gépezet névtelen csavarjai. A halál hőssé avat bennünket”
És azt hiszem, ez mindent
el is mond a könyv hangulatáról.
Mélypont: A
Nemezis-terv egyes részei, a szappanfőzés
Borító: Gyönyörű,
viszont egy kicsit talán túlságosan sokat árul el
Első
mondat: „Tyler munkát szerez nekem egy étteremben, nem sokkal
később pisztolyt nyom a számba, és elárulja az örök élet titkát: először meg kell
halni.”
Értékelés:
Carpe noctem!
Lex
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése